- Szczegóły
To znaczy – chcę podejrzanej literatury. Albo nieliterackiej. Coś z podróży, z Księżyca, z objawień, albo morderstwo. Kiedy otwieram książkę i natykam się na psychologiczno-obyczajowość, to mnie aż wstrząsa,
Miron Białoszewski „Chamowo”; poniedziałek 1 września 1975
- Szczegóły
1931 Ostatni wielki pisarz tej epoki, Stefan Żeromski, miał zawsze przed oczami straszliwą w swym realizmie wizję ekonomskiej podłości, właściwą polskiemu szlachcicowi.
Jerzy Stempowski „Mała Apokalipsa” - „Chimera jako zwierzę pociągowe” Polska Krytyka Literacka tom I – lata 1929 – 1941
- Szczegóły
1944 Leányfalu Niemcy są jak iluzjoniści. Udała im się niewiarygodna sztuka: wszyscy uczciwi ludzie szczerze i z gorącą nadzieją oczekują Rosjan, bolszewików, którzy przybywają jak prawdziwi wyzwoliciele. Ja też tak czekam na Rosjan.
Sándor Márai „Dziennik”
- Szczegóły
1931 Intensywność efektów okrutnych u Dostojewskiego jest jego formą protestu przeciw pocieszaniu w filozofii, jest najsilniejszym wyrazem rewindykacji praw poniżonych i niegodziwych
Jerzy Stempowski „Polacy u Dostojewskiego” - „Chimera jako zwierzę pociągowe” Polska Krytyka Literacka tom I – lata 1929 - 1941
- Szczegóły
1929 Klasa prawdziwych czytelników składa się z ludzi najbardziej do siebie niepodobnych: z uczonych, bankierów, posiadaczy bibliotek prywatnych, żebraków zalegających wieczorami sale bibliotek publicznych, właścicieli kopalń i fabryk, sędziów, oryginałów, posiadaczy stad bawołów i nierogacizny, anarchistów, dygnitarzy, sowizdrzałów, książąt krwi, mistyków i racjonalistów, ludzi szybko wznoszących się w górę i zstępujących powoli do otchłani.
Jerzy Stempowski „Czytelnik o krytyce” - „Chimera jako zwierzę pociągowe” Polska Krytyka Literacka tom I – lata 1929 – 1941