Na co dzień panuje ogólne przekonanie, że szkoła nie wypełnia swojej roli dydaktycznej i wychowawczej. Tę opinię potwierdza stosunek nauczycieli do swoich zadań i demonstrowana na wywiadówkach bezsilność. Z kolei rodzice uważają - wg mnie słusznie, że od szkoły powinniśmy dostawać więcej. Uczniowie doskonale wiedzą co się dzieje. Czują po prostu, że nauczyciel nie ma autorytetu. Co gorsze dzieci nie mają, nie znajdują pozytywnych autorytetów poza szkołą. Rodzice trzymają stronę swojego dziecka i tym samym ustawiają się w roli przeciwnika, a nie sojusznika nauczyciela. A w sytuacji, gdy dziecko nie ma normalnej rodziny pozostaje w próżni, nie ma się o co oprzeć i jest spychane na margines życia. To że nauczyciele i rodzice znaleźli się po przeciwnych stronach barykady jest efektem wzajemnego braku zrozumienia.I dlatego musimy mieć wreszcie czas dla naszych dzieci.I dlatego trzeba znaleźć płaszczyznę możliwego porozumienia. Porozumienie może nastąpić w ramach wspólnej pracy. Wykonanie co miesiąc jednej pracy "niewykonalnej" powinno przynieść satysfakcję, prestiż i nagrody dla uczniów, nauczycieli i szkół, związanie emocjonalne uczniów ze szkołą, a także wiedzę i nowe umiejętności. I mniej młodych ludzi w bramach. Tą niewykonalną pracą - mniejsza o konkretne zadanie - będzie zrobienie czegoś ponad przeciętność wykraczającego. A przecież jest to możliwe. Realizowanie imprez przygotowywanych przez dzieci publicznie, działanie w skali całego miasta, a nie tylko w szkole, to przykład dla innych. To forma nacisku na tych nauczycieli, którzy uprawiają zawód w pokoju nauczycielskim, szkół, które widzą zajęcia pozalekcyjne wyłącznie jako wizytę w kinie lub w teatrze, na rodziców, którzy znają szkołę wyłącznie z wywiadówek i wezwań do dyrektora.
Wrzesień
Sejmik szczerości. Rodzice i nauczyciele.
Liczba uczestników: 3000, po 15 z każdej szkoły
Cel: powiedzmy sobie prawdę; co możemy zrobić żeby pomóc szkole
Lokalizacja: Centrum Przedsiębiorczości (dawna Zajezdnia przy ul. Kolumba)
Sprzątanie przed zimą
Współpraca: Wydział Inżyniera Miasta UM Szczecin
Lokalizacja: parki i lasy komunalne Szczecina
Komputer z makulatury
Założenia: wspólnie z odbiorcą makulatury, miastem i firmą komputerową organizujemy akcje polegającą na zebraniu konkretnej ilości makulatury, dostarczeniu w konkretnym dniu, dofinansowaniu zakupu przez miasto; akcja może być organizowana co dwa miesiące;
Uczestnicy:
szkoły, organizacje pozarządowe
Cel:
uzupełniać i modernizować szkolną bazę sprzętu informatycznego,
Mutacja: butelki pet, puszki aluminiowe
Lokalizacja: wszystkie szczecińskie placówki dydaktyczne i wychowawcze
Październik
Mój kawałek lasu
Uczestnicy: szkoły, placówki kultury
Cel: bezpośrednia opieka nad fragmentem lasów komunalnych i parków, docelowo monitoring, budowanie budek lęgowych, prowadzenie własnej szkółki leśnej; finałem tej akcji powinien być album i strona internetowa szczecińskiej przyrody sporządzony przez dzieci i młodzież.
Lokalizacja: Lasy komunalne i państwowe, parki Szczecina, Puszcza Bukowa
święto Latawca
Uczestnicy: szkoły, placówki kultury
Cel: uzupełnienie umiejętności technicznych dzieci
Lokalizacja: Lotnisko w Dąbiu
Plagi społeczne - ogłoszenie konkursu na plakat
Uczestnicy: uczniowie i przedszkolacy
Cel: wykorzystanie projektów w promocyjnych akcjach społecznych miasta
Lokalizacja: szkoły, Centrum Przedsiębiorczości (zajezdnia przy ul. Kolumba)
Listopad
Trzy Minuty Ciszy
Cel: pomiar Hałasu w poszczególnych szkołach
Lokalizacja : szkoły
Rozstrzygnięcie konkursu na plakat "Plagi Społeczne"
Grudzień
Pomóżmy potrzebującym - akcja zbierania paczek ze sklepami małymi i dużymi; w sklepie który zechce wziąć udział w akcji stawiamy kosz do którego ludzie wrzucają zakupione artykuły
Uczestnicy: szkoły i placówki
Cel: zebranie podstawowych artykułów dla rodzin wymagających pomocy
Lokalizacja: Wszystkie możliwe sklepy, samy, hurtownie, super i hipermarkety, targowiska -
Styczeń
200x balonów
Uczestnicy: wszystkie szkoły
Cel: wspólna zabawa, prezentacja szkoły; bicie rekordu Guinessa w wypuszczaniu balonów o średnicy 1.0 m
Lokalizacja: Wały Chrobrego - Komandorska, Admiralska
Karnawał uliczny korowód szkół
Pochód Postaci z bajek i bohaterów historycznych
Uczestnicy: wszystkie szkoły
Cel: wspólna zabawa, prezentacja szkoły
Lokalizacja: ul. Bogusława (deptak) - Jagiellońska - Plac żołnierza - Zamek Książąt Pomorskich
Szczecińskie Talenty - Pierwszy koncert eliminacyjny.
Uczestnicy: osoby indywidualne i zespoły dziecięce i młodzieżowe
Cel: pomóc młodym utalentowanym ludziom; co miesiąc koncert eliminacyjny, w czerwcu - finał połączony z wydaniem płyty z nagraniami uczestników przeglądu
Lokalizacja: Teatr / Dom Kolejarza / Słowianin
Współpraca - szkoły muzyczne, zespoły muzyczne.
Luty
Wielki dzień zainteresowań, pomysłów i pomysłowości - wystawa i prezentacja - bezpośrednia i internetowa
Uczestnicy: szkoły i osoby indywidualne
Cel: niech myśl szybuje swobodnie
Lokalizacja: centrum przedsiębiorczości
Marzec
21 03 02 Statek z Marzannami
Uczestnicy szkoły
Cel: przeprowadzenie konkursu na najładniejszą marzannę ekologiczną, przygotowanie programu artystycznego - Powitanie wiosny
Lokalizacja: Wały Chrobrego
Kwiecień
Loteria szkolna
Założenia: loteria fantowa, nagrody fundują sponsorzy, losy sprzedają szkoły i parafie, dochód zostanie przeznaczony na rzecz związaną z edukacją; cel może być wybrany w drodze głosowania
Lokalizacja: Studio telewizyjne
Maj
Woda i Wiatr
Międzynarodowy Festyn Balonowy "Niech pracuje wiatr"
Zawody balonowe na ogrzane powietrze o Puchar Prezydenta Miasta Szczecina
Turniej Rodziców i Nauczycieli
Spływ Odrą od Kostrzyna
Lokalizacja: Lotnisko w Dąbiu, Marina AZS, Pałac Młodzieży i PTTK
Współpraca: Mariny - PTTK, AZS, Pałac Młodzieży
Czerwiec
1 - 3 czerwca Szczecin - stare miasto. Jarmark Gryfitów
Uczestnicy: wszystkie szkoły (każda projektuje godło szkoły oraz wykonuje kram i przedmioty do sprzedaży, bierze udział w warsztatach)
Cel: zbudowanie kramów, tymczasowych sukiennic i jatek wokół katedry, wzdłuż ul. Grodzkiej oraz na nowej starówce; sprzedawanie przedmiotów sporządzonych wg starych wzorów; wzorem Biskupina - warsztaty mennicze, tkackie, szkutnicze, ciesielskie, ceramiczne itp.
Lokalizacja: Stare Miasto
Karnawał morski. Szczecin miasto morskie. Morskie zakończenie roku
Cel: wspólne zakończenie roku szkolnego, wręczenie nagród
Lokalizacja: Park żeromskiego wokół pomnika Mickiewicza, Wały Chrobrego
Lipiec
Internet pachnący latem -
Warsztaty wakacyjne dla dzieci i młodzieży prowadzone w formie obozów w lasach, nad morzem i jeziorami
Uczestnicy: szkoły i miasta zaprzyjaźnione ze Szczecinem; zlot jachtów i łódek
Cel: podniesienie poziomu wiedzy na temat Internetu szczególnie w środowisku wiejskim, pomoc promocyjna dla gmin poprzez stworzenie młodych zespołów wolontariuszy,
Lokalizacja: głównie miejscowości turystyczne, centrum miasta Szczecina „Superkawiarenka”,
święto miast zaprzyjaźnionych
Uczestnicy: szkoły i miasta zaprzyjaźnione ze Szczecinem; zlot jachtów i łódek
Cel: integracja europejska, promocja Szczecina, budowanie kontaktów bezpośrednich
Lokalizacja: Wały Chrobrego - park żeromskiego -
Sierpień
" kolejne 12 prac" - konferencja programowa
Działania związane z akcją 12 Prac Herkulesa mogą i powinny być wmontowane w program dydaktyczny. Wszystkie proponowane wyżej "prace" maja tę zaletę, że są możliwe do wykonania w ramach zajęć dydaktycznych i nie wymagają specjalnych nakładów. Ale to dopiero podstawa. Nagradzane będzie szczególne zaangażowanie i udział wszystkich zainteresowanych stron - dzieci, rodziców i nauczycieli.
W pierwszym roku akcji zrealizujemy np. opisane i zgłoszone w trakcie trwania roku pomysły. W następnych latach te, które zrodzą się w umysłach uczestników.
Budżet tej całorocznej kampanii może składać się z:
-
dotacji miasta - w tym funduszu związanego z bezpieczeństwem miasta, promocją i ochroną środowiska,
-
świadczeń rzeczowych i finansowych sponsorów,
-
środków uzyskanych od organizacji pozarządowych i unii europejskiej.
Finansowanie powinno dotyczyć następujących grup kosztów:
-
Koszty techniczne - zabezpieczenie imprez, spełnienie niezbędnych warunków sanitarnych oraz pokrycie kosztów części materiałów.
-
Dotacje na rzecz szkoły - z przeznaczeniem na finansowanie zajęć pozalekcyjnych - przekazywane po zakończeniu "pracy",
-
Prace dodatkowe, które nie będą wynikały wprost z programu dydaktycznego lub nie angażujące wszystkich uczniów, powinny być wykonywane właśnie po 16.00
-
Ogólne koszty związane z zarządzaniem i realizacją projektu, a także promocją i działalnością informacyjną.
12 prac Herkulesa to doskonała metoda (choć na pewno jedna z wielu) aby budować inny obraz Szczecina niż dane jest nam oglądać w telewizyjnych dziennikach - przemyt, narkotyki, prostytucja, oszustwa i rozboje. Możemy zbudować pozytywny obraz naszego miasta i regionu.
A
szkoły codziennie otwarte po 16.00 - ważne dla swojego środowiska,
pomagające rodzinom i wspomagane przez rodziców to cel dla
którego warto zrobić pierwszy krok.