Wojciech Hawryszuk - 1953-2020

Myśli przyłapane - cytaty, komentarze, zapiski...

- Czym wytłumaczyłbyś nieoczywistą sytuację, że różni muzycy występujący w zespołach punkrockowych w latach 80. całkiem pewnie poczynali sobie w polu sztuk wizualnych? Byli to: pokazywany w Muzeum Śląskim Robert Brylewski grający w grupach Kryzys, Brygada Kryzys i Izrael, Paweł Kelner Rozwadowski w Deuterze i Izraelu, Krzysztof Zygzak Chojnacki w TZN Xenna czy Tomasz Budzyński z Siekiery i Armii. Malowali obrazy, okładki płyt i plakaty, robili komiksy, filmy i szablony, t-shirty i fanziny, projektowali identyfikację wizualną swoich grup. Wszystko to zgodnie z przyświecającą kulturze punk dewizą DIY (do it yourself), czyli zrób to sam.Jest taki mit, że jak ktoś gra na gitarze, to nie umie już robić niczego innego. Zgodnie z tym mitem Zbigniew Libera z Jerzym Truszkowskim nie mogliby uprawiać twórczości muzycznej w grupie Sternenhoch.
No właśnie. To nie jest niczym dziwnym, na przykład John Lennon i Paul McCartney, The Rolling Stones i mnóstwo innych wywodzili się ze szkół plastycznych. To idzie w parze. Nie dziwi mnie, że ktoś kto gra, śpiewa, pisze teksty i maluje też obrazy.
- Warto wymienić też psychodeliczne wcielenie Pink Floyd z Sydem Barrettem.
Rzeczywiście, wszyscy byli ze szkoły plastycznej. To najlepszy przykład. Widać na tle innych zespołów, że byli wyrafinowani i mieli pojęcie o formie i estetyce. Ciekawa była ewolucja projektów okładek płyt, które stały się autonomiczną twórczością. The Beatles, a w ślad za nimi inni, zapraszali do współpracy najlepszych fotografów i artystów. Okładkę Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band zaprojektowali Jann Haworth i Peter Blake, a The Beatles to konceptualna praca Richarda Hamiltona. W USA Andy Warhol zaprojektował The Velvet Underground and Nico i może na tym poprzestańmy. Derek Boshier zaprojektował fantastyczną okładkę Lodger Davida Bowiego, zrobił też projekt zeszytu z tekstami dla The Clash. Oprócz tych naszych chłopców, o których wspomniałeś, jest też Marcelo Zammenhoff, działający na pograniczu muzyki i sztuk wizualnych. Należy do tych nielicznych, którzy mieli wystawy w galeriach. Taką osobą jest też Mirosava, która skończyła akademię. Jej prace znalazły się na wystawie Nie jestem już psem.
Zbigniew Libera To nie są tak naprawdę poważni artyści. Rozmowa Roberta Jarosza w katalogu do wystawy Nie jestem już psem w Muzeum Śląskim. 17.08.2018

Czekamy na możliwość skoku Krzysztofa Miętusa.

Marek Rudziński. Na Czertaku w Harachovie, TVP1 3 lutego 2013

Skok Roberta Krańca przyszedł w takie chwili kiedy trzeba było.

Włodzimierz Szaranowicz TVP1 5 marca 2011

...żeby mieć kochankę, trzeba mieć żonę.   

Radny    Bogdan Trzos   Rozmowy publiczne o prywatnych, młodzieńczych latach Bogdana.   Komisja wyjazdowa Komisji bezpieczeństwa  do Wielgowa  08-02-05  

Ex Libris Jerzego Zyma

Ci, co starali się pisać i żyć jednocześnie i bez konfliktu, nie są wolni od podejrzeń i nieszczęsnego Hemingwaya tyleż podziwiano za jego życie, ile podejrzewano, że to życie udaje. Czy sam siebie też o to podejrzewał?

 

Sławomir Mrożek >Straszna myśl< „Małe listy” WL 1982


Mówią, że Ercole [Grandi] włożył w to dzieło 12 lat pracy. Siedem lat malował freski na świeżo, pięć lat zaś poprawiał je na sucho.
Freski w kaplicy kościoła św. Piotra, Georgio Vasari "żywoty" tłumaczył Karol Estreicher VIII września 1567 1550/1568 r